Jumaat, 29 Mei 2009

antara pengalaman dan musyawarah..yang mana penting dalam melunaskan tanggungjawab




Salam ukhwah pada pengunjung yang sudi singgah ke laman saya ini.


Kali ini saya rasa ingin menyentuh sedikit berkaitan "attitude" atau sikap.
"antara pengalaman dan musyawarah..yang mana penting dalam melunaskan tanggungjawab"
Sebenarnya saya terdetik untuk mengutarakan isu ini berdasarkan kepada pengalaman sendiri dan juga pemerhatian saya pada segelintir individu yang saya kenal. Juga lebih kepada luahan rasa hati. Bukan kerana merasakan diri ini hebat tetapi sekadar berkongsi dengan pengunjung sekalian untuk ditimbangkan sejauh mana kebenarannya.

"Adakah cukup dengan pengalaman menjadi tiket untuk mendabik dada mengatakan diri sudah cukup hebat untuk mengendalikan satu2 perkara tanpa perlu bermusyawarah".



Apakah yang anda rasa? Bukankah jika ada pandangan dan suara ramai, suatu perkara atau satu2 keputusan itu akan menjadi lebih mudah dan sekaligus mengelakkan ketidakpuasan hati mana2 pihak.
Saya berikan satu contoh....
Hanya kerana individu ini lebih berpengalaman dan boleh dikatakan berkedudukan, mereka menidakkan pandangan ramai dalam satu program untuk organisasi. Keputusan yang dicapai hanya dari pihak yang sekutu sahaja. Penyudah keadaan jadi tidak teratur dan kelam kabut. Apakah pandangan hadirin yang datang? Dimanakah hendak diletakkan kredibiliti organisasi dan keyakinan hadirin pada organisasi itu?

Sepatutnya individu ini memikirkan "first impression" hadirin dan ahli yang datang. pada saya dalam satu2 organisasi first impression dari ahli atau hadirin adalah penentu kepada kelancaran perjalanan satu2 organisasi itu. Andai ahli sudah hilang keyakinan pada organisasi maka apalah yang ada pada organisasi itu. Aktiviti yang dijalankan tidak mendapat sambutan. Arahan tidak dipatuhi. Natijahnya organisasi menjadi suram. Oleh itu, bak kata pepatah "hidup segan, mati tak mahu".

Pada saya, untuk menjamin kelangsungan perjalanan samada pada organisasi mahupun satu2 program, individu2 yang terlibat perlulah duduk semeja dan sama2 berbincang. Dapatkan satu kata putus yang mantap agar apa2 yang dirancang akan berjalan dengan lancar. Tidak dinafikan pengalaman adalah penting namun pada saya tiap orang punya pengalaman dan pendapat tersendiri. Tidak semua pengalaman dan pandangan itu boleh digunakan untuk selesaikan semua masalah dan semua perkara.

Alangkah molek sekiranya semua pengalaman dan pendapat ini dapat di gabung, ditambah dengan rencah yang baru dan diadun menjadi satu solusi yang mana dapat menyelesaikan serta melancarkan sesuatu perkara, masalah mahupun menjalankan satu2 program dan organisasi.

Pada mana-mana pihak yang merasakan diri terlibat atau pun terpalit sedikit dengan isu ini, fikir-fikirkan dan renung-renungkan lah.

"suara yang ramai adalah lebih baik dari suara yang satu".

~diri yang naif dan dhaif~

0 comments: